Monday, March 29, 2010

Kenapa Parents Tak Patut Decide Kerjaya Anak-Anak Mereka

Tadi time sekolah, english subject. Kami buat oral tentang "Interesting Career".. The question ask if we agree/not that parent should decide their children's career.. Aku jawab.. tak!
Antara sebab aku tak setuju -yang ada dalam kepala otak aku- is..

Suka hati aku la nak kerja apa, asal halal
segala perkara yang kita lakukan, aku yakin, mesti memuaskan diri. Kalau tak puas/suka, tukar kerja, habis cerita. Iya lah, kita bekerja sepanjang masa. Kalau kerja tu kita tak suka, sepanjang masa juga lah kita terseksa.

We know better about the jobs that we choose
Iya ka? Bagi aku la kan. Kalau kita suka sesuatu itu, kita akan lebih aware pasal benda-benda yang berkaitan dengan benda tu. Confuse?. Aku bagi contoh; Si A fanatik Lady Gaga. Jadi setiap berita tentang Lady Gaga sampai dulu dekat Si A ni. Konklusi, Si A know better about Lady Gaga.

Salary- aku punya
Kerja memang lah ada salary. Kalau takda, bukan  career la tuu.. Dah kita kerja, salary masuk mana? poket kita jugak bukan orang lain. Duit tu pun halal. Kalau dapat salary tinggi sama-sama kita~ enjoy, kalau sekadar mampu, pandai-pandai la save bajet..

Aku yang kerja bukan parents aku
Part yang paling penting.. kita yang nak kerja bukan parent kita.. Pilih laa baik-baik. Macam nak kawin juga laa. Kita yang nak kawin, bukan mammy and daddy kita.. Kan?!

No comments:

Post a Comment

You can leave your backlinks: <a href="URL">Title</a>

W3Counter