Friday, April 23, 2010

siapa akuma

dalam post aku yg bertarikh June 27th 2008, aku dengan reckless nya mengumpamakan seseorang dengan 'akuma' walaupun aku tulis 'my friend say' di awal ayat.. tapi entri ni aku yang publish so.. snippet di bawah...  
note: sila baca seluruh entri bagi menghindar salah sangka 

mungkin ada yang tahu apa itu akuma.. mungkin tidak. dalam entri kali ni, aku mahu perkatakan siapa akuma... tadi aku cuba bersuara, tapi hati sendiri hold me back... sebab aku tahu, aku bukan lah seorang yang pandai menyusun ayat, aku takut jika aku tersalah cakap, dan di salah sangka.

straight to the point... akuma yang kami('my friend'-dlm entri dan aku sendiri) ibaratkan bukanlah seorang karakter jahat macam cikgu sangkakan.. walaupun it is a charcter, tapi bukan antagonist.. akuma (AKUtsu MAya) seorang guru yang sangat strict dan jahat di mata students nya. tapi karekter ni mempunyai sebab-sebab yang mulia mengapa dia menjadi seorang guru yang strict. walaupun anak didk menganggap dia seorang yang kejam, tetapi itu semua untuk kebaikkan mereka.

Aku pun terasa overwhelm bila membayangkan betapa sayangnya dia kepada anak didiknya hinggakan attitude nya berubah, hanya utk melihat mereka berjaya. bukan hanya dalam soal pelajaran, hal peribadi pun dia try tuk solve kan. walau rasa sayang itu tidak nampak, akhirnya cikgu begini yang akan selamanya diingat oleh pelajar. Aku tidak dapat utk menggambarkan sepenuhnya betapa mulianya niat karakter ini disebalik 'kekejaman'nya. tapi, karakter inilah yang sentiasa terlintas dalam kepala aku bila aku dimarah oleh mana-mana cikgu.

jadi bila aku melihat characteristic yang sama ada dalam diri cikgu, secara tiba-tiba perkataan akuma terlepas dari mulut. dan aku akan sentiasa aware mengapa aku dimarah... thats all for my good... sebab sebelum aku berjumpa akuma dalam dunia realiti, aku sudah melihat AKUtsu MAya, walaupun aku bukan pelajar nya, tapi aku tetap rasa terharu dengan kasih yang ada dalam dirinya sebagai seorang guru.

drama ini memang selalu membuat aku merasa sebak.. kadang-kadang sampai betakung air mata.. (nasib baik x hujan lebat terus)..
The Queen's Classroom (video stream)
aku recommend ni drama kpd smua plajar... oh yeah.. 

p/s: "sediakan sekotak tisu jika anda seorang yg sensetif"

1 comment:

  1. hmmmm.........
    tq mbetulkan apa yg dfikirkan....

    TQVM sbb mdgr apa yg dsampaikan td...
    TQVM mdgr apa sbenarnya yg dharapkan...

    & tolong sampaikan pd yg bkenaan...
    wpun cgu rasa tkilan dgn apa yg blaku td...
    cgu maafkan semua yg ada d pusat akses td...
    tmaksud la dia....
    bukan marah, cuma rasa tkilan...
    smoga pkara spt ini...tidak blaku pada guru2 yg len..........

    ReplyDelete

You can leave your backlinks: <a href="URL">Title</a>

W3Counter